Trainingsschema's

Trainen voor je eerste triathlon, hoe pak je dat aan?

Trainen voor je eerste triathlon, hoe pak je dat aan?

Triathlon wordt door velen nog altijd gezien als onmenselijk zwaar, maar gelukkig ontdekken ook steeds meer mensen dat bijvoorbeeld een achtste triathlon met een periode van 8 weken van 3 keer per week trainen eigenlijk prima te doen is.

Eigenlijk raden we beginnende triatleten in eerste instantie altijd aan lid te worden van een vereniging, een privétrainer te zoeken en/of een Start2Tri cursus te doen.
Je kunt er echter om uiteinlopende redenen ook voor kiezen om tóch zelf je trainingen te doen. Een basisschema om toe te trainen naar een wedstrijd is dan wel handig. Hieronder tref je een aantal schema’s  en artikelen aan die je hiervoor als richtlijn kunt gebruiken. We adviseren altijd om te beginnen met een achtste triathlon (500 meter zwemmen – 20 km. fietsen – 5 km. lopen), daarna kan je altijd nog doorstomen naar de langere afstanden.

Vanzelfsprekend kun je de schema’s – zonder de zwemtrainingen – ook als leidraad gebruiken voor het trainen voor een duathlon (Run-Bike-Run).

Onderstaande schema’s en trainingsartikelen zijn opgesteld door  bondsarts Guido Vroemen, met als uitgangspunt dat trainen méér is dan alleen maar kilometers maken.  De artikelen zijn alweer enkele jaren geleden gepubliceerd in ‘Triathlon Sport’, de voorloper van het huidige bondsmagazine ‘Transition’, maar ook nu nog prima bruikbaar.

Bedenk als je je op basis van deze schema’s gaat voorbereiden wel altijd: niemand is gelijk en een schema is nooit heilig. Vraag een specialist om advies als je twijfelt over je voorbereiding!

Lees volgend artikel

Medisch spreekuur

Sporten en bewegen is gezond, maar tegelijk lopen sporters jaarlijks zo’n 3,7 miljoen sportblessures op. Voor alle sporters, geblesseerd of niet, is er de digitale ... Lees meer